כמה הערות על נענע10, פעם אחרונה, בנתיים, לחמש דקות הקרובות

בגלל נסיבות שלא היו בשליטתנו, פספסנו כאן בקולקטיב כמעט לחלוטין את הדיון על העיצוב החדש של נענע10. אפשר לראות בפיספוסים כאלו יתרון וחסרון כאחד: חסרון, כי לא הספקנו להשתתף בדיון שהסעיר את הבלוגוספירה במשך כמה ימים "עוד פעם האליטיסיטים האלו לא משתתפים", ויותר מכך – הדיון היה מאד מעניין ועלו בו קולות רבים ומגוונים שהצליחו למקד את תשומת הלב במורכבות הרבה של פיתוח ואחזקת אתרים גדולים בעידן בו סף הגירוי של הגולשים הולך ויורד והנאמנות של הגולשים הולכת ולא חוזרת.

היתרון שלנו נובע מכך שעכשיו אנחנו יכולים לבוא עם פרספקטיבה של זמן, לקחת קצת מכל אחד ולסכם את הדיון. מי שלא פרסם פוסט מימיו יודע עד כמה קשה לבוא עם רעיון מקורי ואינטיליגנטי המוצג בדרך חדשנית שתיצור דיון אינטיליגנטי וערני. אבל אני לא מתכוון לעשות את זה בכלל. אני מעדיף להתמקד בכמה הערות קצרות שלדעתי לא הושם עליהם מספיק דגש בדיונים האחרים.

ראשית, צריך לזכור שרובנו לא קהל היעד. באופן אישי, גם לפני העיצוב מחדש לא גלשתי בנענע וסביר להניח, במיוחד לאור העיצוב הלא נעים שגם עכשיו לא אתחיל לגלוש שם. מסתבר שרוב המשתתפים בדיונים לא רוצים לגלוש באתר הזה ונותרנו עם השאלה העיקרית: מי הם הגולשים שאליהם נענע10 מכוונים? מי לעזאזל קהל היעד? בני 15-30? האם יש אוכלוסיה אחת שאפשר לכוון אליה אתר כזה? אנחנו רוצים צופי טלויזה שעברו לרשת? גולשים שיעברו לטלויזיה? האם זה אתר חדשות, אתר תרבות או אתר שירותים (אליבא דה naname משמאל) ואיך בדיוק האתר פונה לקהל היעד הלא ברור שלו?

כל השאר: העיצוב, הפלאש, הוידאו, האפור, הפורומים, הבלוגים והפרסומות, הטקסטים והתוכן, הטרמינולוגיה שנבחרה והקופי שמוצג – הכל נגזר מקהל היעד ומהאסטרטגיה שנבחרה. מכיוון שאלו לא ברורים לי וגם לשאר האנשים שמשתתפים בדיונים, אז אנחנו יכולים להמשיך להתלונן ולא להיות מרוצים, כי אנחנו לא מסוגלים לקרוא את המחשבות של אלו שעשו את האתר. ונענע10? תהיו בטוחים שהם עכשיו חושבים על אותם דברים בדיוק.

שנית – הטכנולוגיה. אז נכון ש"לכולם יש פס רחב". אפילו אם פס רחב בארץ זה 750kb. וכולם משתמשים באקספלודר 7. נניח. אבל חבר שלי שהסתכל קצת על הקוד של העמוד הראשי, וגם בדק כמה העמוד שוקל, גילה שהעמוד הראשי לבדו שוקל 1.7 מגה בייט. לא 170kb. שימו לב: 1.7MB. יש תוכנות ששוקלות פחות. ומה הפלא כאשר המתכנתים השתמשו בשני Javascript Frameworks שונים באתר אחד (Jquery, YUI). יש בעמוד הזה לא פחות מ 30 קבצי JS ו CSS מקושרים, פרסומות ששוקלות 200 קיי כל אחת, וכל וידג'ט בטולבאר השמאלי הוא כמה קריאות נפרדות לשרת. אז מה הפלא שזה לא עובד כל כך טוב? צריך לקחת את המתכנתים, לטלטל אותם בשיטות של השב"כ ולשלוח אותם להוריד את משקל העמוד לפחות מ 100 קיי, ואת מספר הקריאות לשרת ב 75%. רק אחר כך אפשר לדבר על אתר שאולי יעבוד.

ודבר אחרון: שמישות מהי? כל פעם אני מתעצבן מחדש כשאנשים מדברים על שימושיות של עיצובים. חברים יקרים. עיצוב הוא אף פעם לא שימושי (אלא אם אפשר להשתמש בו לדברים אחרים). עיצוב יכול וצריך להיות שמיש. דבר יכול להיות שימושי רק אם יש לך דרך השתמש בו, במוצר. שמישות היא המילה המתארת את הקלות של העבודה עם המוצר. שימושיות היא המילה המתארת את המוצר עצמו ומתייחסת ליחסים בין המוצר לבין המשתמש בו. אם הכספומט מסובך לתפעול ומבלבל הרי שהוא מאד שימושי אבל בכלל לא שמיש. אם מצאתם אתר ווב 2.0 מעוצב למשעי וקל לתפעול שמאשר לכם לנהל את רשימת השערות שנושרות לכם בלילה מהראש – עבור רב האנשים האתר יכול להיות שמיש, אבל בוודאי שלא שימושי. עברית אכן שפה קשה ולפעמים לא שמישה, אבל היא מאד שימושית. כדאי להשתמש בה בצורה נכונה.

הארות והערות (16 בינתיים)

  1. ועוד קצת על ההבדל בין שמישות ושימושיות http://www.amirdotan.com/blog/?p=4 :-)

    ירדן, אני מסכים מאוד שמביעי הדיעה בכל הדיון הזה נחלקים לשניים: אלה שמשתמשים בנענע (חלקם במשך קרוב לעשר שנים) ואלה שמכירים את נענע וחווים דיעה כעכברי אינטרנט, מעצבים ואנשים מהיישוב. הדיעה של שניהם לגטימית לדעתי פשוט מפני שהיא מתייחסת אל האתר מזוית אחרת. המשתמשים שחיים את האתר ופוקדים את הפורומים והתוכן מרגישים יותר את ההשפעה על חווית השימוש היומיומית שלהם באתר בעוד המביטים מהצד מתייחסים יותר להיבטים טכנים, היוריסטים כמעט של עיצוב ושמישות בכדי לנתח את מה שהם רואים לפניהם.

    ישנה לא מעט חפיפה לעיתים וזה כמעט משעשע כיצד ישנם אלה שמנפנפים את הדיעה של המשתמשים כי הם "לא מבינים" ו-"הם היסטרים ולא יודעים מה טוב בשבילהם והם בכלל לא מעצבים", וגם את הדיעה של מי שאינו קהל יעד קל לבטל כי "הוא לא קהל היעד". אז איזו דיעה כן צריך לשאול? את נוויל?

    אני עוקב בעניין אחר ההתפתחות של ההשקה מאז שבוע שעבר ופורום משוב נענע הוא המקום המרכזי בו קהל המשתמשים הנוכחי (אולי הוא לא קהל היעד העתידי) מעלה טענות, בקשות, הערות, רעיונות ומביע הלך רוח כללי של קהילת משתמשים מאוד נאמנה שרבים מחבריה פשוט לא מסתדר עם העיצוב החדש מאי אלו סיבות (גילוי נאות: אני מחשיב את עצמי משתמש נענע וותיק). במקרה הזה אני מודה שמדובר בעיקר בפורומיסטים אך לא רק. בין אם הם קהל היעד העתידי או לא, הם בהחלט הקהל הנוכחי והמבוגרים שבהם ממה שיצא לי לקרוא מרגיש שפשוט מנסים לדחוק אותם החוצה.

    הניתוחים והדיעות של בלוגרים, שרובם אינו נמנה עם משתמשי נענע, מעניינים ורלוונטים אך לא פחות מעניין לקרוא את התגובות של חלק ממשתמשי האתר. לצורך פוסט עתידי, ריכזתי 60 תגובות שליליות מפורום משוב שמעבר לתלונות חוזרות ונישנות על שלל הבעיות הטכניות כמו טעינה מאוד ארוכה ובעיות תאימות, מתייחסות גם הרבה לעיצוב ולגישה עצמה (היו מעט מאוד הערות חיוביות ועניין אותי בצורה ספציפית לקרוא על החוויה השלילית של אנשים בהקשר הזה). האם צריך לאכול בכפית כל טענה ותלונה? לא. האם מרבית המגיבים עדיין מוגדרים כקהל היעד של נענע? אני לא יודע. אם הם עדיין מוגדרים כקהל היעד של נענע והם עדיין סולדים מהעיצוב החדש ברמה כזאת שהמילים "מזוויע" ו-"מזעזע" מככבות, האם לא צריך ללמוד מכך משהו? אפילו קטן? אני מאמין שכן. לבטל את הטענות הקשות של קהילת משתמשים כהיסטריה המונית של אנשים שפשוט יצטרכו להתרגל לגאונות העיצובית שנפלה מהשמיים זה לא מקובל מבחינתי. יש קשיי לידה ויש מוות תוך כדי לידה.

    עיצוב יכול לפספס ולעיתים אף להחטיא לגמרי את המטרה. אני לא טוען בצורה נחרצת שזה מה שקרה, אך לא צריך אוטומטית לשלול את האופציה בגלל תג מחיר של מיליון שקל על הקובץ פוטושופ.

  2. הי אמיר, אני מסכים איתך אבל אנחנו כולנו מתעלמים מתאוריית הקונספירציה:
    אולי נענע10 רצו להחליף את קהל היעד?

  3. למה מתעלמים ירדן? :-)

    "האם מרבית המגיבים עדיין מוגדרים כקהל היעד של נענע? אני לא יודע."

    חלק מהתגובות התייחסו אל העיצוב החדש כאל עיצוב של אתר משחקים שנראה שפונה לקהל יותר "תסיס, צעיר, שובב מגניב" וזה משהו שדי קופץ לעין. אני לא מוציא מכלל אפשרות שתהליך המיתוג החדש כלל גם החלפה של קהל היעד. לא פלא שהרבה מהיושבים הקבועים (והמבוגרים יותר) נזעקים כשהם מרגישים שהצרכים וההעדפות שלהם כבר לא רלוונטים והם נזרקים החוצה, בין אם זה בגלל שהדפדפן שלהם קורס או בגלל שהם לא מסוגלים להסתכל על המסך למעלה מעשר שניות לפני שהירוק הזרחני מתחיל לקדוח להם בעין.

  4. הייתי בטוח לגמרי שהבנתי את כל הדקויות בשימושים השונים (האהא) של שימושיות לעומת שמישות, אבל אחרי פסקת הסיכום הזו התבלבלתי לגמרי.

  5. שימושיות – Usefulness
    שמישות – Usability

    אתה מוזמן להשתמש במה שמתאים בהקשר הנכון. זה מ-ה ז-ה פשוט.

  6. אני חושב שנוויל הפיל עיצוב out of the blue, אף אחד לא ידע איך לבלוע אותו ולאף אחד לא היה אומץ להגיד – נוויל, זה לא נראה כמו כלום. קיוו שהוא רואה משהו שהם לא וזה התפוצץ להם בפרצוף בשבועות האחרונים.

    אני לא מבין גדול בשיווק או מיתוג, אבל איך שאני רואה את הדברים – אם נענע היו רוצים להחליף לגמרי קהל יעד, הם היו מקימים פורטל חדש נוסף עם מיתוג מתאים, ולא מחסלים אתר קיים.
    הרבה דברים שם קרו בצורה שיטחית. ציפינו לאיזה הסבר שיווקי גאוני על ההחלטה לשינוי הלוגו והמרתו לאנגלית, וכל מה שקיבלנו הייתה האמירה "זה בסך הכל לוגו".

    בכל אופן, את התקלות הטכניות כמובן שאי אפשר להפיל על המעצב.
    יש כמה אנשים טובים שהופקדו על המהלך, דיי מפתיע כל הבלאגן שהולך שם. הזדמנות לשיכתוב אתר בהיקף כזה זה לא משהו שצץ כל יום, והם פשוט פישלו בגדול.

  7. אמיר מזכיר לי דיונים שהיו לנו בפלאשו לפני 4-5 שנים.

    ירדן רק שלשום נפגשתי עם נציגת אחת מחברות התוכנה הגדולות בארץ שהציגה את עצמה כמומחת שימושיות בחברה, כך שנראה לי שהקרב כבר מזמן אבוד :)

    לגבי כל הניתוח הטכנולוגי, מאד מאד מעניין ואף גובל בשערורייה

  8. [...] שטענו שכל הסיפור הוא בכלל קונספירציה של מתחרים, ואילו שכבת האינטיליגנציה ישבה בצד עם תה אוכמניות והביטה על המהומה ממרחוק. צוות [...]

  9. ירדן- הפסקה הטכנית במאמרך מדהימה אותי.
    ותעזוב 2 ספריות (ובכלל הבנתי מאייל שהשתמשו רק בjQuery), כאשר עברתי על הקוד ראיתי אין סוף שימושים בקריאה מלאה לgetElementById. זהו בזבוז אין סופי של משקל קובץ ומצביע על אי הבנה עמוקה ביותר של ייעול קוד, ביצועים ושימוש בספריית הJS שכבר הטמעת באתר.

    כאשר מרימים פרויקט בסדר גודל שכזה, (ויש לי לא מעט ניסיון עם פרויקטים גדולים כך שאיני מדבר ממגדל שן כלשהוא) מחשבה ורגישות כלפי אופטימיזציית הקוד שלך- אם מדובר בCSS, HTML או JS, חייבת להיות נר לרגליך.
    מבחינת הקוד נראה שיותר מדי אנשים עבדו על אותו קובץ. ברגע שאין סטנדרטי עבודה מסודרים וברורים, אין שום דרך לצפות מהקוד שיראה כמו שהוא אמור להיראות.

    אותי מרגיז מאוד לראות אתר בסדר גודל כשל נענע, ששואף למצוינות- אם במעצב שהוא הביא ואם באנשים שהוא גייס, לראות כיצד הוא מרים קוד צד לקוח בעייתי כלכך שרק מקריאת עמוד הגלילה הראשון בקובץ הJS הראשון שפתחתי, ניתן לראות את הבעיות וחוסר הרגישות לנושא אקוטי כלכך- אופטימיזציה.

  10. אוקיי, מאחר והשתמשת בלשון רבים בחלק ממה שכתבת, אז אני אעיר ואולי אכתוב בעצמי מאוחר יותר, שאני, בגדול, ברמת לוק אנד פיל / זהות מותג, אוהב את העיצוב הזה, וגם לא קונה את הדיון אצל אמיר בבלוג שמנסה לרתום את טיעון הויסריליות השנוי במחלוקת לעניין.

    את המלחמה על שמישות/שימושיות הפסדנו ביום ש- isra-chi החליטו ללכת על שימושיות במסגרת יום השמישות העולמי, אפילו שכבר כמה שנים לפני איתי בנר קיבל מכתב עם ברכת האקדמיה לאבחנה בין שמישות ושימושיות. אני אמשיך לעשות את ההבחנה עד יום מותי, אבל יותר ויותר אני שם לב שאני בין היחידים.

  11. מי מתעלם מתיאוריית הקונספירציה?

    מתוך תגובתי לחשיפת מסע הפרסום החדש של נענע:

    "אה, רגע, אולי עליתי על משהו. בטח אלה שנכנסים ל"אינטרוויזיה" נחשפים להרבה יותר פרסומות מהגולשים בפורומים. הם יותר טרנדיים וקופצניים ואוהבים נקניקיות כן כן כן!"

  12. וואלה, אורי. זכור לי במעומעם מכתב כזה. אין לך במקרה עותק שלו או משהו, נכון?

    ואני בכלל נכנסתי לפה כדי להגיד שהבעייה עם המילה "שמישות" היא בגלל שבלשון הצבאית (ואולי זה רק בחיל האוויר, שאני בא ממנו?) המונח "שמיש" מציין עובדה בינארית ובסיסית למדי: האם המכשיר פועל או לא.

    ראובן: "תביא לי בפלה מהמכונה שליד הקולנוע הכנפי"
    שמעון: "אתה בסרט? היא כבר שנה וחצי לא שמישה!"

  13. קולנוע, בנר? זה בכוונה להזכיר לכולנו את ההבדל בין חיל האוויר והשאר?

    בכל מקרה – אני לא יודע איפה לחפש את המכתב, אבל נדמה לי שהוא צוטט באיזו תגובה למאמר ישן בקונספציה. אם למישהו מהחבר'ה זכור יותר והוא רוצה לחפש – מוזמנים.

  14. העיצוב יפה בעיניי.
    אולי משום שהוא שונה מהעיצובים אליהם אנחנו רגילים בארץ. הצבעוניות קצת מצועצעת, אבל על רקע האפור היא בגדר הכרחית.
    הסטריפ (וסליחה על השפה הפרינטית, שייכת לדור הקודם) בצד שמאל מיותר. סתם מסרבל ולא נראה לי שימושי. אולי גם לא שמיש.
    (שאפו על הפלפול העברי!)
    והכי חשוב לחוויית הגלישה: האתר כבד לאללה! בקושי עולה, אם עולה בכלל, אייטמים חסרים, לא נפתחים, למי יש כוח לחכות?
    תמיהה: האם יש קשר בין העיצוב החדש לרמת התכנים ההולכת ומידרדרת באתר?
    אני הודעתי היום שאני מפסיקה לכתוב שם.

  15. היכן ניתן לראות מישהו שניתח טכנית את הקוד של האתר?

    זה נשמע לי מעניין מאוד (ואלי גם אתרים ישראלים אחרים).