איך המצב הכלכלי יכול להיות טוב לכולם?

אין ספק שהמצב לא טוב. גם אם הצלחתם בצורה מופלאה כל שהיא לטמון את הראש בחול ולהתעלם מקריסת הדולר, או מסגירת הבנקים, אתם צריכים להיות הלן קלר בכדי לא לשים לב שהבורסות בכל העולם קורסות וכולם בלחץ. גם בתרחיש האופטימי ביותר שתצליחו לקרוא המצב יהיה גרוע יותר לפני שיתחיל להשתפר.

וזה דווקא טוב לכולנו.

כי הכל אותו דבר. בשנתיים האחרונות אנחנו רואים ירידה ביצירתיות של אנשי הטכנולוגיה. לא שהם לא יצירתיים, או שאין להם רעיונות, או שהם לא משקיעים את הזמן בחוכמה. אבל כמה רשתות חברתיות עם טויסט כבר אפשר לראות ולחשוב שהמציאו את הגלגל? כמה סטרטאפים של שיטות פרסום אפשר למצוא? על כמה אפליקציות ניהול זמן לאייפון אפשר לשמוע? זה נשמע אותו דבר, נראה אותו דבר ועושה אותו דבר.

כי התחיל להיות משעמם באינטרנטנט. בדרך כלל תקופות של שפל הן המנוע החזק ביותר ליצירתיות ויוזמה. בזמנים שבהם כולם מצליחים, החברות משתדלות לעשות יותר 'מאותן הדבר' כי אם משהו מצליח אין שום סיבה לבדוק אותו או לשנות בו משהו. בזמן הזה השדרוגים הם תיקונים קטנים או שינויים לא מהותיים שנועדו לשמר את ההצלחה. אבל בזמן של שפל כלכלי, אתה צריך להיות חדשני בכדי שיבואו אליך ולא אל המעתיקן שלך. התפוצצות הבועה של ההיטק הביאה לנו את ווב 2, את פליקר ודלישס, את 37signals ואת פייסבוק.

כי היו יותר מדי פראיירים. אחרי ההתפוצצות של של הבועה של ההייטק, הסטרטאפים שהביאו לנו את כל האתרים הגדולים שכולנו משתמשים בהם התחילו בקטן. כמה אנשים ישבו וחשבו על רעיון טוב ולימדו אותנו שאפשר להגיע למימוש הרעיון בלי קרנות הון סיכון, על בסיס של קוד פתוח, שפות פיתוח מהירות, שרתים חלשים ומוטיבציה. הכסף הגדול היה בתמונה אבל לא כמטרה העיקרית, לאחרונה זורם כל כך הרבה כסף שהמודל העיקרי של סטרטאפיסט הוא איך לעשות 'מכה' ולא איך ליצור משהו בעל משמעות. מכיוון שיש גם המון קרנות, איינג'לים עם כסף פנוי וכל מני אנשים שחושבים שגם הם יוכלו לעשות מכה – נגרמת שוב תופעת המעתיקנים, וחוזר חלילה.

כי המודל של העיניים כמודל בודד הוא מודל אדיוטי. המודל הכלכלי של רבות מהחברות בימנו – גם המצליחות ביותר – הוא כמה שיותר גולשים שווה יותר כסף. בעקרון זה נכון, אבל השאלה היא איך ממירים את הגולשים לכסף. טויטר לא יודעת לעשות את זה. גם מייספייס ופייסבוק לא כל כך מצליחות, אבל הן שוות מיליונים (או היו שוות עד לאחרונה). עכשיו יחזרו המודלים הותיקים יותר: כסף תמורת שירות. כסף תמורת פרסום. כסף תמורת תמיכה. כסף תמורת עבודה.

כי זאת הזדמנות גדולה. כי כשיש עומס יתר של תכנים יש הזדמנות לאנשים ליצר פילטרים חדשים. כי כשהעלויות של מיחשוב מבוזר יורדות אפשר להמציא דברים שלא חשבו עליהם כשזה היה יקר מדי. כי כשאין כסף אפשר להמציא מודלים חדשים של קוד פתוח ותוכנות בתשלום צריכות להצדיק את עצמן מחדש. כי כשלאנשים אין כסף הם צריכים לעשות דברים עם הזמן שלהם בחכמה ובזול ובמענה ישיר לצרכים שלהם.

זו הזדמנות.

הארות והערות (10 בינתיים)

  1. יופי של פוסט. תודה.

  2. אני בדיוק הסברתי את זה לקולגה שהחליט שבעקבות המשבר הכלכלי מצבם של עורכי הדין יורע. אני אמרתי שדווקא הלקוחות שלי, שמפתחים חדשנות, יהיו אלו שיקבלו את ההשקעות.

  3. Nice perspective…. too bad we lose lots of money in the way :-)

  4. ירדן, כמה שאתה צודק. אין מה לעשות. הלילה הוא חלק מהחיים, בדיוק כמו היום. החברה שלנו זקוקה למחזורים האלה ודווקא בתוך החורף הזה נטמנים הזרעים של הפריחה הבאה.
    עידו

  5. על איזה מחקר אתה מתבסס שאומר שהחברה שלנו זקוקה למחזורים האלה? אוח.

  6. לא בא לי אמיתי

    יש מצב להסברון מה זה 37signals? , הייתי באתר שלהם לא ממש הבנתי. ואם זה מוזכר עם פליקר ודלישס ….

  7. קלעת בול לדברי חכמים. בשבוע שעבר שמעתי את טים בריי ב-FOWA, והוא אמר דברים דומים ביותר וידיאו של ההרצאה שלו מסתובב ברשת (וגם בבלוג שלי) 13 דקות, שווה ביותר.

  8. 37signals היא חברה עיצוב קטנה (3 אנשים) שפיתחה לעצמה כלי אינטרנטי לניהול פרוייקטים. ראו כי טוב והחליטו למכור את השירות לציבור. ראו כי טוב ופתחו עוד כמה אפליקציות אינטרנט לניהול מידע, ניהול לקוחות ועוד. הם מומחים בשיווק מוצרים אינטרנטי והיום יש להם 8 עובדים בכל העולם, וכמה מאות אלפי לקוחות שמשלמים להם כל חודש.

  9. [...] בשפה פשוטה את מהות המשבר הכלכלי הפוקד אותנו הכותרת של הפוסט הזה בקולקטיב עצבנה אותי עד כדי היומרנות שאוחזת כי עכשיו [...]

  10. 37signals עשו בית ספר לכולם.
    אחת מחברת הUX המובילות ובאמת שלא מכיר חברה אחרת ששמה עולה לאוויר, שכשמישהו מבטא את המילה שימושיות וUI נכון.
    בחברה בה אני עובד (ברזיל), משתמשים בbasecamp לניהול הפרויקטים. ממש ממש נעים, אף שרזה לעיתים. אבל עדיין הכל נגיש, הכל בהישג יד והכל פשוט נעים וחלק.

    הנתונים והסיפור שהיצגת ירדן לא היו ידועים לי והם הוכחה לכמה שעיצוב מכוון משתמש והבנת UI אינטרנט הם מפתח ליצירת המון המון כסף.

    מדהים שהם מספר חד ספרתי של עובדים.