קופי פייסט, טייק 26.

אחת הבעיות של אפליקציות הרשת האלו, היא שכל כך קל להעתיק אותן. בגלל זה יש לנו מאה רשתות חברתיות שעושות כמעט אותו דבר, מאה אתרי הכרויות זהים, מאה אתרי שמירת קבצים, מאה אתרי צפייה בוידיאו ועוד חמשת אלפים סטרטאפים שעושים בדיוק מה שחמשת אלפים הסטרטאפים הקודמים שראיתם עשו אתמול.

לחברות אינטרנט מבוססות וגדולות שפועלות על מאסות של גולשים יש שתי אפשרויות: או להעתיק בלי בושה או לקנות בלי חשבון. Google , מיקרוסופט ויאהו נוקטות בדרך כלל בגישה של קניה ולכן הן רוכשות חברות אינטרנט עם רעיונות מקוריים בכל שני וחמישי כדי להגדיל את נתח השוק שלהן מצד אחד ומצד שני לחסום את המתחרות שלהן. זו הסיבה שעל כל פרוייקט מצליח הן מתחרות ביניהן וגוגל נלחמת במיקרוסופט על קניית 1.6% מפייסבוק בזמן שאמאזון חוטפת ליאהו רעיונות מתחת לשטיח.

לתפוז יש בעיה. השוק בארץ קטן מאד כך שאין הרבה שחקנים שאפשר לקנות ובמילא אין לחברות האינטרנט הישראליות יותר מדי כסף (אני מוציא את דפי זהב מהחשבון כי הכסף שלהם לא בא מהאינטרנט). אז מה שנותר לחברה הזו היא אסטרטגיה של "העתק ככל יכולתך". תפוז שהיו הראשונים בארץ לזהות את המגמה של User Generated content מנסים מאז לזהות כל טרנד חדש ומצליח בחו"ל ולהביא אותו לישראל. ככה קיבלנו את הבלוגיה (בלוגים כמובן), את אתר הוידאו Flix,  את עמוד האגרגציה OK, אתר הכרויות כפיות, ואת חיפוש 2.0.

אבל אני באמת מתקשה להבין את ההשקה של האתר החדש שלהם שאמור להיות העתקה של שירות Twitter. הרעיון הבסיסי ברור: במקום לכתוב בלוג שלם בשביל לעדכן את החברים שלך, שלח הודעות SMS לעמוד אישי כך שכל החברים יוכלו לדעת מה עובר עליך במהלך היום (ואפילו לקבל על זה הודעות בסלולרי שלהם).  קוראים לזה מיקרובלוגינג, וגם הטרנד הזה כבר הצליח להמאיס את עצמו על הגולשים. המודל העסקי ברור: מדובר בהודעות SMS, ומי שמתמכר גם ישלח כמה עשרות כאלו ביום.

בתפוז יש כמה אנשים טובים שמבינים אינטרנט. אבל כשמסתכלים על המוצר החדש אני שואל את עצמי: מילא לבסס חברה על אסטרטגיה של העתקה, ונניח שאפשר להבין אסטרטגיה של ריבוי מותגים (לכל אתר ושירות יש שם שלא קשור בכלל לתפוז, ובכך פוגעים באופן עקבי במותג העיקרי). אבל אם מעתיקים, איך זה שהם הצליחו לקחת מוצר שכיף להשתמש בו ולהפוך אותו למשהו כל כך לא אטרקטיבי, כל כך לא מגרה? זה נראה כמו אתר של ההסתדרות! אם מעתיקים, אז לפחות תעתיקו כמו שצריך.

הארות והערות (יש אחת)

  1. מילא שהוא נראה על הפנים, הוא פשוט מקולקל מהיסוד – אין קישורים ישירים לפוסטים, ואין RSS. כאילו שהוא יושם ביומיים בלי שהקדישו לו שניה אחת של מחשבה.

    אם הייתי מדבר על זה באיזה פודקאסט מסויים זה היה מופיע תחת הכותרת "חבורה של דפקטים ביג-טיים" :)

    לא יודע אם זה היה בכוונה, אבל אין פה את שם השירות (Snooz) או את הכתובת שלו (http://www.tapuz.co.il/snooz/)