הנבואה ניתנה לשוטים או: למה אני לא מתרגש

בגמרא (דף יב במסכת בבא בתרא) הדיון בנבואה מתחיל בדברי רב אבדימי: 'אמר רבי אבדימי דמן חיפה מיום שחרב בית המקדש ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לחכמים…' על כך מגיב רבי יוחנן: 'אמר רבי יוחנן מיום שחרב בית המקדש ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לשוטים ולתינוקות.' ומה אנו למדים מכל זה? שתחזיות ונבואות הן דבר שאנו אוהבים לעשות, לצטט ולדון בהם אבל אין לנו כל יכולת לחזות את העתיד. הדוגמא הטובה ביותר היא פרסומי קרנות הנאמנות אשר מתהדרים באחוזים הגבוהים שהם השיגו (לפני מס ודמי ניהול) ללקוחות שלהם בשנים הקודמות. ומה זה אומר לגבי הרווחים בעתיד? שום דבר.

גל מור כותב בהקדמה לתחזית שלו לשנת 2008 (שהיא די קרובה לדברים שאני חושב) ש

באשר לתחזיות, הארכיונים סובלים הכל. עיון בתחזיות ל-2007 בכל התחומים, במיוחד הטכנולוגי, יגלה שכמעט כולן שגויות. הסיבה היא שהפרשנים צובעים את העתיד על פי ההווה. האינטרנט, למשל, היא מערכת פתוחה. כל כך הרבה גורמים יכולים להשפיע עליה, כל כך הרבה משתנים מעצבים את התמונה הגדולה, החל ממחירי המעבדים, ממשיך במספר הגולשים בסין וגומר במצב הבורסה האמריקנית.

כמובן שהוא צודק, וגם אני חטאתי בעברי בתחזיות ואפילו תחזיות ארוכות טווח (אם יש מי שמתעניין לרגע לדעת מה חשבתי בשנת 2001 על העתיד של הרשת), אבל הפעם החלטתי לעשות משהו הפוך. מה שגל אומר זה שבעצם אנחנו חוזים גדולות ונצורות על בסיס המידע שיש לנו כיום, כי אין לנו שום דרך לדעת מה יקרה בעוד חודש ואיזה טרנד יתפוס בעוד שנה מהיום. לכן , אני אספר לכם למה אני לא מתרגש מכל מני דברים שמבטיחים לנו בתחזיות אינטרנט וטכנולוגיה במקומות אחרים.

למה אני לא מתרגש מרשתות חברתיות

בשתי מילים: "כאילו דה?" ביותר משתי מילים: כי רשתות חברתיות נולדו הרבה לפני פייסבוק ומייספייס. חוקרים חושבים שהם נולדו לראשונה אי שם בג'ונגלים של אפריקה, כאשר השבטים הראשונים של בני האדם החלו להתארגן בקבוצות משנה ויצרו רשתות חברתיות בין החברים בקבוצות הללו. רק שאז לא קראו להן רשתות חברתיות ולא היה אינטרנט, והיה קשה גם להשקיע בזה כסף ולהרוויח מפרסומות. רשתות חברתיות הן פיצ'ר. הן אופציה. בדיוק כמו שבלוג היא אופציה לתקשורת ואימייל, ואינסטנט מסג'ינג ופורומים וצ'אט ועוד המון פיצ'רים שהם חלק מהפעילות השוטפת של המין האנושי כשהוא מנסה לתקשר עם שאר המין האנושי.
אז נכון שעכשיו אנחנו מתפעלים מפייסבוק ומכמות הזמן שהאתר הזה מצליח לזלול במהלך שעות היממה. שלא לדבר על ההייפ שסובב סביב העניין ושזה הרבה יותר קל מלנהל בלוג ולשמור על בלוג בחיים. אבל גם האתר הזה לא יצליח להמשיך לגדול אם הדבר העיקרי (לא היחיד, אבל העיקרי) שיוצא ממנו זה התחושה שעבר הרבה זמן וכל מה שעשית איתו זה…. לעשות Poke לחברים שלא שורצים שם כל הזמן?
בשנה שנתיים הקרובות נראה תכונות של רשתות חברתיות זולגות לכל ישום וישום שאנחנו מכירים כך שהם יתנהלו באופן אוטומטי. לא נצטרך ליזום כניסה לפייסבוק כדי לעדכן את החברים שלנו. הם יתעדכנו בכל מקרה גם אם נעשה משהו בכל מקום אחר שמחובר לאיזו שהיא רשת דיגיטלית. ועל כך בפוסט אחר בקרוב.

למה אני לא מתרגש מ"האינטרנט הסלולרי"

בשתי מילים: "Upgrade Cycle". בהרבה יותר מילים: כל קשר בין הדבר הזה שחברות הסלולר מנסות למכור לנו כאינטרנט סלולרי לבין מה שצריך להיות אינטרנט סלולרי נמצא רק במוחם של אנשי השיווק של אותן חברות. אינטרנט סלולרי זה כל מה שאתם מכירים מהרשת במחשב האישי שלכם בתוספת שירותי מיקום בעזרת GPS ותשלום באמצעות הסלולר. זה צריך להרגיש, לזרום ולתת את אותה חוויה של גלישה מהמחשב האישי שלכם ולא כמו היום: תמונת מראה חצי שקופה של מה שצריך להיות באמת.
אז נכון שמי שגלש ב Iphone מתחיל להבין איך אינטרנט סלולרי אמור להרגיש (אם ה Iphone גם היה עובד ב GSM) אבל אם יצא לכם לראות איך מזמינים מקום במסעדה דרך החיפוש במפות של גוגל דרך האייפון, אז זה מה שצריך להיות. אבל, וכאן האבל הגדול: בניגוד לשירות אינטרנט חדש כמו פייסבוק שיכול לסחוף אחריו את כל הרשת תוך שנה אחת, בשביל אינטרנט סלולרי אמיתי צריך למכור מאות מליוני מכשירים לצרכנים. ועם כל הכבוד ל10 מליון מכשירים שאפל מתכוונת למכור השנה, זה ייקח עוד הרבה זמן.

למה אני לא מתרגש מטלויזיה באינטרנט

בשתי מילים: "עדיין לא". ביותר מילים? מפני שלמרות כל ההשקעות המתוכננות של ערוצי הטלויזיה בארץ (נענע10, מקו) ובעולם (Hulu) המודל של מדורת השבט עליו מתבססים ערוצי השידור הטלויזיוני לא הועתק לאינטרנט. לערוצי הטלויזיה יש יתרון גדול שרבים טורחים להתעלם ממנו והוא תוכן איכותי ומקורי פחות או יותר בכמויות גדולות. חסידי תוכן הגולשים (User Generated content) שוכחים שמבחינה סטטיסטית 99.9% מהתוכן הזה לא איכותי ולא רלוונטי לקהל שגדול מעשרת החברים/משפחה של יוצר התוכן. בסופו של דבר אנשים רוצים תוכן איכותי ולא רק כמותי ובשביל זה הם צריכים הפקות תוכן מקצועיות. ברשת יש המון מדורות לעוד יותר שבטים, ויקח הרבה זמן (אם בכלל) עד שאתרי האינטרנט של חברות הטלויזיה (או חברות ההפקה) יוכלו לרכז סביבם מספיק מאסה כדי להיות משמעותיים, וכל זה רק לאחר שיתאימו את התכנים שלהם לסביבת המדיה השונה. אז למרות שהשנה צפויה השקעה משמעותית בתחום הזה, רוב הניסויים הללו ישארו בגדר ניסויים.

אז איפה ההתרגשות?

באתר שהמוטו שלו "זה משהו האינטרנט הזה!" חייבים להתרגש. אבל תהיו רגועים. יש עוד המון דברים להתרגש מהם כבר עכשיו, כאלו שמתרחשים בכל מקום: במחשב האישי, בסלולר, בטלויזיה שלנו, ופשוט לא שמנו לב שהם מתרחשים. אולי כי אנחנו עסוקים לנחש מה יהיה בשנה הבאה.


הארות והערות (7 בינתיים)

  1. רשתות חברתיות – אני חושב שההייפ סביב פייסבוק ילך וידעך ברגע שאנשים יפנימו (כי להבין הם הבינו כבר) שאין בזה כלום. כלומר – כמו שאמרת, אם הדבר הכי מסעיר שיקרה שם זה "פוק", לא יהיה יותר לאן ללכת

    אינטרנט סלולרי – צודק. הדור השלישי הוא לא אינטרנט סלולרי, ולצרוך חדשות בזמן אמת כשכל דקת זמן אוויר עולה לנו יותר מהמכשיר עצמו – זה לא אינטרנט סלולרי. מבחינתי, כמו שאפשר לגלוש ברשת אלחוטית בבתי קפה – ככה זה צריך להיות בסלולר. הבעיה, שאם הכל יהיה "פתוח" ונגיש מהאוויר – החברות הסלולריות לא יכולו לגבות כסף על זמן אוויר והן יפסידו (למרות שעניין זמן האוויר הוא נושא אחר וכאוב אחר – כמו שאנחנו כבר לא משלמים על דקת גלישה באינטרנט, ככה זה צריך להיות בסלולר).

    טלוויזיה באינטרנט – פעם היה את ה web-TV. אני לא יודע מה קרה לזה ולאן זה נעלם, אבל עובדה שזה לא הצליח. המעבר בין גלישה באינטרנט דרך הטלוויזיה, ומכאן גם צריכה של טלוויזיה (או תכני וידאו) באמצעות האינטרנט היא עדיין בשלבי צמיחה, אבל זה יגיע לשם תוך כמה שנים. עכשיו נכנס ה HD, ואחכ יציעו לנו גם לגלוש באינטרנט דרך הטלוויזיה, ואחכ ישדרו לנו את התוכניות דרך האינטרנט (שאנחנו כבר רואים בטלוויזיה), ואז נקבל התראות על כניסה של חבר לרשת ונוכל לדבר איתו עם מצלמה – בטלוויזיה, וכן הלאה. בסוף יהיה ממשק אחד לכל הדברים שעכשיו דורשים פיצול. זה רק עניין של זמן.

  2. אליהו,ירושלים

    פעם הסבירו לי שהפשט של "…הנבואה ניתנה לשוטים" הוא שמאז שחרב בית המקדש – יש להקשיב לשוטים.

  3. יפה כתבת. במקרה של פייסבוק יש נטייה להתלהבות יתר מהטרנד הנוכחי מבלי להבין שהוא בעצם מבשר על שלב ראשון בדרך לעידן חדש ברשת. פייסבוק לגופו אינו כל כך חשוב. טלוויזיה אינטרנטית – נדמה לי שהבשורה האמיתית אינו תוכן גולשים כי אם הגישה של גורמי הפקה מקצועיים לפלטפורמות שידור כלל עולמיות. אינטרנט סלולרי – אמת, יחלפו עוד כמה שנים טובות בטרם רוב הציבור ייהנה ממכשירי דור שלישי בנוסח iPhone, שיספקו חוויית אינטרנט אמיתית ולא התחליף העלוב הקיים.

  4. בנושא האינטרנט סלולארי, קצת מעצבן אותי לשמוע אנשים מדברים מתוך כל כך הרבה חוסר הבנה מכל בחינה שהיא.

    ה iPhone (שהוא כן מכשיר GSM, פשוט לא HSDPA) אמנם הציג דפדפן סלולארי חדש, אבל דפדפני אינטרנט לסלולאר היו עוד מ 97 (בלייזר, של פאלם). כיום, עם הגירסה החדשה של בלייזר, עם אינטרנט אקספלורר במחשבי כף יד סלולאריים, עם MINI MAP של הסימביאנים של נוקיה ועם אופרה מיני לכל מכשיר תומך JAVA קשה להגיד שאין אינטרנט סלולארי. הדפדפנים הפכו ליותר ויותר מתוחכמים וחלקם מציגים ברמות שונות גם פלאש וסטרימינג וחווית הגלישה בהם נעימה מאוד, גם אם לא תמיד מושלמת.

    הדור השלישי הפך אותו פשוט לנסבל מבחינת מהירויות הגלישה, שלא לדבר על דור 3.5.

  5. בענייני שוטים ונבואות – נאמר גם (חז"ל) שאין לראות סימנים בתורה, מה שלפחות משאיר אותנו עם הידיעה שפרשנויות על המציאות לא תמיד תואמות אותה.

    הפרשנות שלך תואמת לשלי, במיוחד בגזרת רשתות חברתיות. אבל בעניין האינטרנט הסלולרי – לדעתי תהיה הפתעה רצינית. אפשר לעשות אתו כ"כ הרבה ועוד לשלם איתו – זה מריח כמו 2010 מקסימום :)

  6. ולנסיה, הכוונה היא ששלמרות שיש אפשרות לגשת לאינטרנט באמצעות הסלולר (את זה באמת אפשר לעשות כבר הרבה שנים) , החוויה מפגרת אחרי חווית האינטרנט הנייח במספר שנים. אז מה אם יש מכשירים שמריצים סמיביאן ו mobile windows? החוויה נוראית ולא ממצה רבע ממה שצריך להיות בסביבות כאלו.
    אני חושב שאנחנו בהחלט נגיע לאינטרנט סלולרי אמיתי, רק שזה ייקח עוד כמה שנים.

  7. [...] לוינסקי מסביר למה הוא לא מתרגש מהתחזיות לעתיד [...]